Frangipani Flower

Follow me ya !

Thursday 19 April 2012

Kenikmatan Syurgawi

Syurga didibaratkan negeri pahala dan kenikmatan abadi kerana di dalamnya terdapat segala sesuatu yang tidak pernah dipandang oleh mata, didengar oleh telinga ataupun dirasakan oleh hati.Di dalamnya terdapat bidadari, pelayan anak remaja, aneka daging burung, buah-buahan, sungai-sungai air yang bening, susu, madu, arak yang mengalir, tempat tidur, sutera, emas permata dan sebagainya.
    Rasulullah telah menggambarkan keadaan syurga dalam hadis-hadisnya, antara lain ang berikut :

  • Abu Hurairah r.a. berkata : "Aku bertanya kepada Rasulullah, bagaimana bangunan syurga itu? Baginda menjawab: Ia diperbuat dari batu bata perak dan emas, sedang perekatnya adalah kasturi yang amat wangi, batu-batanya daripada mutiara dsn permata yaqut, sedang debunya adalah za'faran (sejenis kunyit).Barangsiapa yang memasukinya, ia akan senang, tidak pernah susah dan akan kekal tidak pernah mati, pakaiannya tidak pernah kotor dan masa mudanya tidak pernah musnah." (Ahmad, Darami, Bazzaar, Ibnu Hibban dan Tarmizi)
  • Abu Hurairah r.a. juga pernah berkata bahawa Rasulullah SAW brsabda: "Rombongan pertama yang masuk syurga adalah laksana purnama disusul oleh rombongan kedua yang bagaikan bintang kejora di angkasa. Mereka tidak kencing dan buang air besar juga tidak meludah dan berhingus. Sikatnya dari emas, peluhnya kasturi, sedangkan pedupaannya (dapur arang) dari kayu. Istei-isteri mereka adalah para bidadari. Mereka berada dalam akhlak satu orang dengan rupa yang seragam, seperti ayah mereka Adam a.s. yang tingginya 60 hasta." (Ahmad, Bukhari-Muslim, Tirmidzi dan Ibnu Majah)

No comments:

Suka blog ni ?

Copyright© All Rights Reserved Nur Farrah Farhana @ farhanarozali.blogspot.com